Valikko Sulje

KotiDatan blogissa: Kun iso ammattiliitto kiusaa yrittäjäperhettä

Jukka Lassila perustaja, toimitusjohtaja

 

Kaikki alkoi omasta virheestämme.

Olimme rakentaneet perheyrityksemme KotiDatan organisaation kevyeksi ja hajautetuksi. Toimimme ketterinä soluina eri puolilla Suomea ja myimme padeja, ohjelmistoja, ja niiden tuki- ja asennuspalveluita. Ajattelimme, että varsinkin nuoret työntekijämme pitäisivät digitaalisesta etäjohtamisesta; olivathan he tottuneet siihen omassa arjessaan.

Sitten iski korona. Vasta silloin ymmärsimme, että etäjohtaminen ei toimikaan kriisin keskellä. Ihmiset kaipaavat tukea ja kuuntelevaa korvaa.

Kesällä toiminta alkoi palautua normaaliksi, mutta työilmapiiri ei. Työntekijämme kritisoivat epäselviä ohjeistuksiamme ja palkan muodostumisen käytäntöjä. Osaa kokeneemmista harmitti sekin, että he olivat aikaisemmin olleet koulutustaan vastaavassa työssä, josta oli tietenkin saanut enemmän palkkaa.

Me kotidatalaiset olemme kaupan alan toimijoita, kuten niin monet muutkin kodin digitekniikan toimijat. Peruspalkkamme on myyjän palkka, mutta sitä on aina voinut kasvattaa myyntibonuksilla. Ryhdyimme loppukesästä ja alkusyksystä kehittämään palkkaustamme entisestään. Huomasimme myös ohjeistuksissa puutteita ja tunnistimme, että raportointijärjestelmämme oli sekava.

Sitten iski ensimmäinen laiton lakko.

Osa työntekijöistämme jäi pois töistä ilman varoaikaa. Ammattiliitto Pro väitti kaikkien olleen lakossa, mutta onneksi paljon osaajiamme tuli töihin. Lovi oli silti suuri sekä työtunneissa että yhteishengessä mitattuna.

Isot asiakkaamme kuten teleoperaattorit tietenkin huolestuivat. Pystyisimmekö olemaan heidän kumppaninaan niin kuin ennenkin? Olemme käyneet lukuisia vastuullisuuskeskusteluja operaattoreiden kanssa Pron väitteiden todenperäisyydestä, hyvässä yhteistyössä ja avoimesti. Kerroimme, kuinka kehitämme toimintaamme entisestään.

Laittomat lakot ja Pron medialle syöttämät väärät tiedot moukaroivat yritystämme koko syksyn. Meitä pelotti, suretti ja kiukutti. Kaatuisiko perheyrityksemme? Lakot olivat keskusteluissa aamiaispöydässä, työmatkoilla ja illalla sänkyyn mennessä. Teimme ympäripyöreitä päiviä, kun yritimme saada neuvotteluyhteyttä Pron lakossa oleviin työntekijöihimme, parantaa järjestelmiämme, kehittää myyntibonuksia, pitää yhteyttä teleoperaattoreihin ja kertoa toimittajille, mitä oikeasti oli tapahtunut. Tämän kaiken ohella pyöritimme yrityksen normaalia arkea.

On täysin selvää, miksi Pro valitsi kohteeksi juuri meidät. Olemme pieni perheyritys, jolla ei ole upeaa somemainetta, laajoja mediakontakteja tai innokasta fanikuntaa. Niinpä me olimme helppo tekosyy hyökätä teleoperaattoreiden kimppuun; me olimme ammattiliitolle Mainilan laukaukset. Prolle ei ole mitään väliä, vaikka kaikki KotiDatan 70 työpaikkaa menisi, kunhan Pro saa tahtonsa läpi. Suurin osa kotidatalaisista haluaisi päästä jatkamaan työtään ja tienaamaan joulumyynnin bonuksia. Pro ei edusta kaikkia, vaikka se niin toki haluaa väittää.

Ehdimme jo alkusyksystä uskoa työrauhaan, kun työtuomioistuin ratkaisi asian meidän hyväksemme: olemme kaupan alan toimija. Niinpä tuntui käsittämättömältä, kun Pron laittomat lakot jatkuivat silti.

Mikä merkitys on työrauhalla ja työtuomioistuimella, kun järkälemäinen ammattiliitto voi jatkaa pienen perheyrityksen moukarointia? Mikä merkitys on työmarkkinajärjestelmällä, kun iso toimija voi jyrätä alleen pienen? Mikä merkitys on enää todistettavilla faktoilla, kun ammattiliitto toimii valemediana? Mikä merkitys on ihmisten työpaikoilla, kun ammattiliitto haluaa lisää jäseniä itselleen?

 

Työntekijämme ansaitsevat työrauhan. KotiData haluaa työrauhan. Yhteiskuntamme tarvitsee työrauhan.

 

10.11.2020