top of page
pekkakantola

Tukea ja turvaa läheisen arkeen digilaitteiden avulla

Monille meistä tulee jossain vaiheessa elämää tilanteita, joissa itselle tai läheiselle tulee tarve tukeutua läheisiinsä. Arkeensa tukea tarvitsevat läheiset, kuten kotikuntoutujat ja ikääntyvä väestö kohtaavat arjessaan monia haasteita, kuten liikkumisen epävarmuutta, kaatumisriskiä tai alkavan muistisairauden mukanaan tuomia vaikeuksia. Myös omaishoitajien huoli läheisen jäädessä yksin kotiin, esimerkiksi omien arki asioiden hoitamisen ajaksi, ovat tilanteita, joihin ei aina yhteiskunnan resurssit riitä antamaan tukipalveluita.

Tällaisissa tilanteissa läheiset auttavat ja teknologia ratkaisee monia haasteita kuten etäisyys ja tiedonsaanti tilanteissa, joissa läheistä ei tavoiteta esimerkiksi puhelimitse. Tavoittelemme huolenpidolla turvallisuutta, mielenrauhaa ja hyvinvointia.


Ratkaisuja turvallisuuteen ja yhteydenpitoon

Markkinoilla on laaja valikoima tällaisiin tilanteisiin sopivia digilaitteita ja sovelluksia, mutta niiden löytäminen, oikea valinta tarpeeseen ja tehokas käyttöönotto voi olla haastavaa, kun ei ole kokemusta tai tietoa toimivatko ne oikeasti hädän hetkellä oikein. Monet kaipaavatkin neuvonantoa tilanteeseen ja helpoin ratkaisu on pyytää käyttäjän kotiin käyttöönottopalvelua. Digiarjen ammattilainen ottaa puolestasi laitteen tai turvasovellukseen käyttöön ja opastaa käytössä, jonka avulla varmistetaan toimiva läheisten tukiverkko hädän hetkellä. Kun käyttäminen on tuttua ja turvallisuuden tunnetta edistävää, on tukiverkon jäsenillä myös mielenrauhaa ja varmuutta miten toimia hädän hetkellä.


Alla esittelemme muutamia ratkaisuja, jotka voivat tuoda lisäturvaa ja helpotusta arkeen:


Kotidata Turva -hätäpuhelin EV-04

Yksinkertainen ja helppokäyttöinen hätäpuhelin, joka tarjoaa jatkuvaa turvaa. Laitteessa on GPS-paikannus, kaiutinpuhelij ja suora yhteys tukihenkilöihin. Tämä tekee siitä erityisen sopivan henkilöille, joiden liikkuminen on epävarmaa tai joilla on kohonnut kaatumisriski tai pelkoa, että käyttäjä eksyy. Laite toimii myös varapuhelimena, johon tukihenkilöt voivat soittaa. Voit tutustua tuotteeseen verkkokaupassamme.


Puhelimien erityisominaisuudet

Aina ei ole tarvetta laitehankintoihin tai kokonaan uudenlaisen puhelimen käytön opettelua, jos älypuhelin ei ole käyttäjälle tuttua tai koeta mukavaksi käyttää. Monet markkinoilla olevat puhelimet sisältävät ominaisuuksia, jotka helpottavat yhteydenpitoa ja turvan tarjoamista, eikä aina tarvita edes älypuhelinta.


  • Hätäpainike ja Response by Doro: Doro-puhelimissa on helppokäyttöinen avunpyyntöpainike sekä tietyissä malleissa on mahdollista aktivoida Response by Doro sovellus, joka yhdistyy läheisten puhelimiin tai ammattilaistukipalveluun. Se on suunnattu erityisesti ikäihmisten tarpeisiin, kuten hätäilmoitus ja etäältä kännykän hälytysäänen aktivointi ja ilmoitus akun vähyydestä.


  • Emporia: Nämä ovat yksinkertaisia ja selkeitä puhelimia, jotka tarjoavat turvapainikkeen ja muut käytön helppoutta tukevat ominaisuudet. Puhelimet ovat suunniteltu erityisesti ikäihmisten tarpeisiin


  • Android ja Apple älypuhelimet: Monien valmistajien älypuhelimista löytyy hätätilannetoimintoja, kuten mahdollisuus soittaa hätäpuhelu nopeasti tai jakaa oma sijainti. Suosittelemme tutustumaan mitä tietoa löytyy netistä ja valmistajan sivuilta. Youtubessa on myös monipuolisesti saatavilla havainnollistavia videoita aiheesta.


Älypuhelimien sovellukset

Android- ja iOS-laitteille on tarjolla monia sovelluksia, jotka voivat tukea arkea:


  • Life360: Sijainnin jakamiseen ja turvallisuuteen keskittyvä sovellus, joka soveltuu hyvin perheiden ja tukiverkostojen käyttöön.


  • Medisafe: Lääkkeiden otosta muistuttava sovellus, joka auttaa varmistamaan oikea-aikaisen lääkityksen.


  • FallSafety: Sovellus, joka tunnistaa kaatumiset ja ilmoittaa niistä automaattisesti valituille läheisille tai tukihenkilöille.

 

Tuki ja opastus läheisten käyttöön

Vaikka digiratkaisut tarjoavat monia mahdollisuuksia, niiden todellinen hyöty saavutetaan vasta silloin, kun läheiset ja käyttäjät ymmärtävät laitteiden ja tarkoitukseen soveltuvien sovellusten oikeanlaisen käytön. Siksi on tärkeää, että käytettävissä on ammattilaisten toimesta käyttöönottoon koulutusta, tukea ja huolenpitoa paikan päällä.


Yhdistämällä teknologian, opastuksen ja läheisten aktiivisen roolin voimme rakentaa turvallisemman ja mukavamman arjen laitteiden käyttäjille sekä hänen tukiverkostolleen.

Me kotidatalaiset olemme auttaneet kymmeniä tuhansia yksityishenkilöitä digiarjen haasteissa ja hankinnoissa. Kannattaa soittaa ja kysyä apua neuvontapuhelimestamme. Neuvontapuhelin ei ole maksullinen palvelunumero.



Toivotan kaikille oikein hyvää joulua ja turvallista uutta vuotta!


Pekka Kantola

palvelujohtaja

Suomen Kotidata Oy

bottom of page